Spring naar inhoud

Strobist Stijl fotografie

06/03/2010

Strobist Stijl.
Dit is voor mij een redelijk nieuw fenomeen waar ik wel hele mooie foto’s als resultaat zie.
Allerlij handige en relatief goedkope manieren om met je flitser los van de camera hele mooie foto’s te creëren.
De Amerikaanse STROBIST site geeft heel erg veel handige tips en trucks ( www.strobist.com )

Wat heb je nodig om Strobist stijl foto’s te maken.
Dat is gelukkig heel eenvoudig en relatief goedkoop (in vergelijking tot studio flits installaties)
– Een camera met lenzen…. (inkoppertje…)
– Een flitser die je los van je camera kan gebruiken.
– Een flitser snoer (PC kabel) of een remote flitser trigger (zoals Cactus R4, Pocket wizard of camera gebonden flitsers met deze functie)
– Diffuser voor je flitser (Dit kan met vele verschillende mogelijkheden het belangrijkste is dat je het oppervlak van je flitser vergroot en zo een grote lichtbron maakt)

Handig om te hebben

– Reflectie materiaal
– Meerdere flitsers met bediening.
– Een statief of steun voor je flitser.
Zoals je ziet niet echt veel benodigdheden en iets dat natuurlijk bij veel amateurs mooi in het budget zal passen.

Fotograferen in deze stijl
Het onderwerp dat je fotografeert wordt wel uit het geheel gelicht maar dat is juist het kenmerk van de Strobist stijl.
Een standaard opzet kan zijn een waar je het onderwerp gaat uitlichten onder een hoek van 45 graden ten opzichte van je camera.
Breng je flitser zo dicht als kan naar je onderwerp toe. Hoe gek dit ook klinkt wordt dan de lichtbron ten opzichte van je onderwerp groter en zal dat een zachter effect krijgen. Als je in dit geval ook nog een diffuser gebruikt maakt dat nog zachter licht.
Zorg dat je flitser net niet in beeld staat en schiet lekker foto’s.
Om je onderwerp goed te belichten moet je wel de zaken goed instellen.
Wat je dan doet is het licht regelen met het diafragma en natuurlijk de flitser opbrengst. Ga eens naar een diafragma van 11 of hoger en zorg dat je sluitertijd langzaam genoeg is om met de flitser samen te werken. Let daarbij ALLEEN op het onderwerp de rest van de compositie is in dit stadium minder belangrijk. Nu heb je het onderwerp perfect uitgelicht en dan zit je vaak met een donkere achtergrond door het kleine diafragma.
De achtergrond belichting regel je nu in door de sluitertijd in te regelen.

Omdat je met twee belichtings situaties werkt is het misschien handig om een kleine test te doen.
Stap 1 – De camera op sluitertijd voorkeur zetten en het onderwerp fotograferen zorg dat de sluitertijd lang genoeg is om de flitser de tijd te geven. Maak nu een noot van wat de gemeten sluitertijd volgens de camera moet zijn. Of stel voor jezelf een sluitertijd in die je wilt gebruiken en regel daar de flitserintensiteit op in. In dit geval moet je wel in de gaten houden dat de achtergrond belichting later niet om een snellere sluitertijd gaat vragen.
Stap 2 – Zet nu de camera in diafragma voorkeur met de gevonde diafragman waarde. Maak een foto van de achtergrond zonder flitser met deze stand. Nu weet je de sluitertijd die de meter in de camera aanbeveelt voor de achtergrond.
Stap 3 – Op deze manier heb je zowel de Diafragma en de sluitertijd. Zet de camera in Manual mode sleutel het gevonden diafragma en de sluitertijd in de camera en voila klaar voor een geslaagde foto met goed belichte voorgrond en achtergrond.

Dus onthoudt deze regel bij flits fotografie regelt het Diafragma de voorgrond belichting en de Sluitertijd de achtergrondbelichting (met als snelste de synchronisatie tijd van je flitser)
Leuke effecten kan je krijgen door met minder licht en langere sluitertijden te werken.
Dan geeft de flits het onderwerp de volle belichting en de achtergrond wordt dam wat zachter van lichtvorm.
Als je dan ook nog met beweging werkt zorg dan dat je de flits synchronisatie op back curtain sync of ….. sync zet. Wat er dan gebeurt is de sluiter opent eerst en net voordat hij gaat sluiten laat hij de flits afgaan. Het effect is dan dat het bewegende onderwerp het beeld in komt en dus vaag in beeld komt. Als de sluiter dan bijna sluit gaat de flits en bevries je het onderwerp in die positie. Daardat de sluiter daarna dicht is zal er geen vaag bewegingsbeeld van je onderwerp meer op de foto staan. Zo krijg je dus dat effect dat je onderwerp maar het fotopunt toe beweegt in de foto in plaats van er vanaf.
Ga maar lekker proberen en je zult zien dat met relatief weinig middelen je hele leuke foto’s kan maken.

Groetjes en STROBIST ze maar lekker.
Jantheo

2 reacties leave one →
  1. tomvh permalink
    06/03/2010 12:39

    Hoi Jantheo, dit artikel is interessant voor mensen die van te voren niet wisten wat strobist fotografie eigenlijk betekent. Leuk en duidelijk uitgelegd. De eerste 2 stappen sla ik meestal over en ‘k begin direct in manueel zonder flash om de omgeving te ‘creeeren’. Daarna is het enkel nog je flash instellen (Manueel) en we zijn vertrokken ;o)

    Een andere tip is misschien Zack Arias’ OneLight DVD. Wel voor de beginnende amateur wat kostelijk maar wel met een hoop leerrijke informatie. Andere Strobisten zijn oa Bert Stephani, op zijn site & blog vind je ook zeer veel informatie terug.

    PS: bedankt voor je comment op mijn blog, ik ben blij dat ik sommige mensen op nieuwe ideeen kan brengen ;o)

    • 06/03/2010 13:27

      Hoi Tom,

      Bedankt voor je reactie.
      Ik vond jouw blog ook heel interessant en ik ben benieuwd wat voor mooi werk daar nog meer op komt te staan.
      Zal ook even een linkje naar jouw site leggen altijd leuk voor mensen om andere ideëen te zien.

      Groetjes,
      Jantheo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: