Spring naar inhoud

Portret fotografie (Standpunt van de fotograaf)

25/06/2010

Net een hele gave Modellenshoot achter de rug en weer op naar een volgende.
Ik heb nog eens gekeken naar de foto’s van enkele collega’s en daar zie je onderling toch veel verschillen.
Benieuwd naar de redenen hiervoor kwam ik langs een interessant stukje theorie dat als je erover nadenkt weer zo duidelijk is als het maar kan.

De positie van de camera is bepalend voor de uitstraling van de foto.
Veel mensen blijven gewoon rechtop staan om de foto te maken.
Dit geeft bij een portret een eye to eye gevoel van directheid en op gelijke hoogte staan met de persoon in de foto.
Iets dat je met het portret van een persoon een neutrale status geeft.
Maar daarbij de persoonlijkheid van de geportretteerde op de voorgrond laat komen.

Maar als je nu een portret gaat maken van een Directeur, CEO, grootvader van een grote familie  of belanghebbend persoon.
Natuurlijk kan je deze persoon laten overkomen op gelijke hoogte.
Maar als je het portret maakt en wilt laten zien dat deze persoon hoog in de organisatie staat en zijn of haar sporen verdiend heeft.
Neem dan eens een lager standpunt in.
Maak de foto niet op oogniveau maar ga zelf op een stoel zitten als de persoon staat.
Met de juiste houding en belichting kan je dan een portret maken waar de geportretteerde als autoriteit op staat.
Zie het al een kind dat opkijkt naar de wereld.

Daarentegen, neem eens iemand die graag andere helpt en die dus ook zichzelf vaak een ondergeschikte rol toebedeeld.
Neem dan eens een iets hoger standpunt in en je zult zien dat het karakter van de geportretteerde gelijk heel anders wordt.
Ook hier kan je aan een kind denken maar nu vanuit de rol van een ouder die meer ervaring en “wijsheid” heeft en over het kind waakt.

Bedenk ook eens hoe anderen den mensen voor wie je deze foto maakt  de geportretteerde zien.
Als je de meester voor de klas op de foto zet kan je als je dat voor de kinderen doet (en dat is vaak het geval) zullen de kinderen altijd omhoog kijken naar de leraar.
Bij een klasse-foto kan je dus ook best kiezen voor een laag standpunt waar je de kinderen op oog niveau zet maar de leraren van een laag standpunt omhoog fotografeert.

Buiten dat is het altijd goed om eens om je heen te kijken of er niet een standpunt is waar je jouw foto nog wat meer leven kan geven.
Kijk maar eens goed naar de reclames in bladen.
Daar zal je zien dat het standpunt van de camera wel degelijk gekozen is met een gedachte.
Of meer waarschijnlijk andersom uit een hele shoot met verschillende standpunten is een foto gekozen waar men het meeste het gevoel van kreeg dat hij bij de uitstraling van het product paste.
Dat is nog een tip die ik je wil meegeven kijk niet alleen naar jouw eigen foto’s maar kijk naar andere foto’s op ZOOM of andere websites.
Maar ook in bladen en naar filmbeelden op TV of in de bioscoop.
Deze laatste 2 geven dan niet een stilstaand beeld maar het gevoel van de scène is dus veelal mede bepaald door het standpunt van de camera.
De pro’s die bekend zijn en hun creativiteit gebruiken om hun beelden uniek te maken schamen zich niet om als dat nodig is met hun neus in het zand te liggen of in een boom te klimmen.

Probeer dat eens uit op een volgende fotogelegenheid en je zult zien wat de effecten zijn en dat kan je in toekomstige portretten zeker gebruiken.
Groetjes,
Jantheo

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: