Spring naar inhoud

Full frame tegen APS(-c) sensor

25/09/2010
Hallo Fotovrienden,

Inmiddels wel weer een aantal photowalks in gehad dan wel in het verschiet dus lekker bezig. 

Deze keer wilde ik het hebben over een stukje techniek in de fotografie.
Als je een spiegel reflex camera hebt, en dat hebben vele van ons, zal je je misschien wel eens afgevraagd hebben wat nu achter het APS formaat sensor zit en waarom een full frame sensor. Om even te beginnen met een terugblik.
De fotografie is al best wel een tijdje toegangkelijk voor een grotere groep mensen.
Een van de redenen is het formaat film dat gebruikt werd, Fuji, Kodak, Agfa en andere merken hebben zich allemaal naar één formaat film geleid waardoor toestellen niet meer afhankelijk waren van speciale film.
Dat was natuurlijk super zo werd het gebruik van een camera nog goedkoper en toegankelijker.
35 mm was van deze film de breedte en dat werd dus ook bij het overgaan naar digitale media als sensor formaat toegepast (Full Frame sensor) omdat zo de lenzen gewoon gebruikt konden worden.
Voor compact camera’s werden er echter ook kleinere sensoren gemaakt. Goedkoper al hebben deze wat mindere prestaties op de lichtgevoeligheid. 

Om de prijs van de spiegel reflex camera’s voor iedereen toegankelijk te maken hebben ze dus ook gedacht laten we een kleinere standaard toepassen.(APS-.. formaat)
Deze is ongeveer 1,5 keer kleiner dan een Full Frame sensor.
Wat heeft dat nu voor gevolg voor de gebruikers.
– De camera is goedkoper….. mooi meegenomen.
– De camera kan iets compacter worden.
– De lenzen kunnen een kleiner beeldformaat hebben en dus goedkoper worden. Dus er zijn speciale APS (DX) lenzen op de markt.

 

Door een kleinere sensor is er nog iets veranderd waardoor onze oude lenzen voor een 35mm toepassing (waarin alle maatvoeringen nog worden weergegeven ivm standaardisatie) een ander effect op het eindresultaat hebben. 

Dat is dan ook de reden dat er vaak gesproken wordt over een vermenigvuldigings factor (Crop factor) 

Stel je hebt een lens van Xmm dan zal je een bepaald beeld krijgen dat volledig gezien wordt op een full frame sensor.
Nu neem je datzelfde beeld maar dan verleng je de lens naar X*1.5mm het effect is dat je minder van je onderwerp beeldvullend hebt. (Je lijkt dichter bij het onderwerp)
Neem nu een sensor die 1.5 keer kleiner is dan een full frame sensor. Met een lens met een brandpunts afstand Xmm.   

 
Full frame vs Crop frame

  

Full frame vs Crop frame

Full frame vs Crop frame

Full frame vs Crop frame

Je ziet  het effect dat de kleinere sensor teweeg brengt is dat het beeld vergelijkbaar gaat worden met een lens die een langere brandpuntsafstand heeft bij een full frame sensor. Een van de voordelen is dus dat je eenzelfde lens voor fullframe en APS formaat een effectieve langere brandpuntsafstand geeft in beeld.
– Een van de nadelen echter van een kleinere sensor is dat de fotocysten op het sensor oppervlak dichter bij elkaar zitten en dat in weinig licht condities (Hoge ISO waarden) de fotocyten “overstromen” en je een sterke korrelvorming gaat krijgen.
– Een full frame sensor heeft letterlijk meer oppervlak en daar kunnen zonder problemen meer fotocysten (grotere) op zelfs zonder enorme toename van de korrelvorming.
– Naast dat alles is door de prijs van een full frame sensor vaak de toepassing ook op het hogere segment van gebruikers ingericht en zullen de full frame sensor camera’s vaak op de professionals zijn
ingesteld. Dit terwijl de APS sensor camera’s meer op de grote consumenten markt gericht is door de “relatief” lage prijs.

Dus als je een camera of lens gaat kopen weet je nu wat voor dingen meespelen en kan je dat gebruiken.

Groetjes,
Jantheo

      

One Comment leave one →
  1. 01/10/2010 09:20

    Hoi Jantheo!
    Interessant stuk.
    Ik heb vooral gekozen voor de full frame om gebruik te kunnen maken van mijn “oude” lenzen, de grotere sensor en hogere ISO waarden.
    Bijkomend voordeel vind ik dat vooral bij nikon (D700) de kleuren van mijn huidige fullframe ten opzichte van mijn oude camera (Nikon D200) veel ‘mooier’ zijn. alle voorgaande cameras van nikon die ik heb gehad (D100, D200) waren veel minder vivid. Fototechnisch wel helemaal goed, maar vergeleken met een olympus of canon was de eerste indruk veel “grijzer” en minder levendig.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: