Spring naar inhoud

Mini workshop “Low Key” fotografie

06/11/2014

Hallo Allemaal,
Voor het Beeldcafe (Centrum beeldbeleving) hier in Almere heb ik een mini workshop “Low Key” fotografie gegeven en daar wil ik natuurlijk iedereen van laten mee genieten.

Wat is “Low Key” fotografie:
Low key fotografie is het fotograferen met veel contrast in een foto.
Op de grijswaarden schaal van Ansell Adams wel tot 8 grijswaarden verschillend van licht tot donker (licht verhouding/ratio). Dat tegen een High Key foto die maar één grijswaarde verschil kent.
Dat betekend vaak dat een portret een lichte en een schaduwkant kent en je dus ook met één licht deze vorm van fotografie kan maken.

Hier een voorbeeld van een portret van een model dat ik heb gemaakt in een “Low Key” setting.

Model Amber

Model Amber

Je ziet hier dat de foto van een kant belicht is met het licht in dit geval van rechts iets hoger dan het model.
Als je in de ogen van het model naar de reflectie van het licht kijkt zie je beter waar het licht vandaan komt.
Photo 27-10-14 12 41 11
Door het licht van één kant krijg je dus ook zwaardere schaduwen. Om deze iets milder te maken kan je met een reflector aan de schaduw zijde iets van de schaduw wegnemen.
Wanneer gebruik je deze vorm van fotografie?
Natuurlijk kan je dat zelf invullen zoals ik met bovenstaande portret gedaan heb.
Maar je ziet dit soort portretten nogal eens bij portretten van mannen terugkomen waarin een serieuze/dramatische stemming is.
Dat is vaak gedaan om dat serieuze van een portret te kunnen laten zien.

Technische zaken.
Licht is dus en een licht opstelling met iets hulp van een reflector die de schaduw iets minder hard kan maken als dat nodig is.

Camera instellingen:
Omdat ik met een afstand bediening voor de flitser werk een sluitertijd van 1/160 (en in sommige gevallen kan dat naar 1/200) dit om de achtergrond zo donker mogelijk te maken.
Diafragma; Om de achtergrond donkerder te maken kan je kiezen voor een kleiner diafragma (groter F-getal) maar voor je portret wil je ook graag wat scherpte diepte hebben dus kies je iets in het gebied tussen 2.8 en 7.
Laat je door het foto-beeld leiden en niet door je histogram, want je histogram zal meer naar de donkere kant meten met een vlakkere lijn naar de lichte kant (Niet zo’n spannend histogram)

Flitser:
Pas uiteraard de stand van je flitser in op het beeld dat je wilt bereiken en dat is vaak wat proberen.
Begin met je flitser in te stellen op 1/4 en als de foto te donker wordt naar 1/2 of zelfs naar 1, Je kan dan ook kiezen om je diafragma kleiner te maken voor dat mooie Bokeh (scherptediepte) in je portret. En natuurlijk naar 1/8 of minder als de foto te licht is.
Zorg dat je je flitser zo plaatst dat er geen licht op de achtergrond valt omdat je dan het effect dat je wilt maken juist gaat tegenwerken.
Je kan dit doen door bijvoorbeeld het toepassen van een grid of snoot al dan niet in samenwerking met een softbox.

Achtergrond gebruik:
Als je niet de keuze hebt kan je zoals aangegeven met de camera instellingen maken waardoor je de invloed van het omgevings-licht drastisch verminderd of zelfs helemaal weg laat vallen.
Als je wel de keuze hebt kan je natuurlijk een zwarte achtergrond kiezen. Ook hier is het handig om een achtergrond met zo min mogelijk rimpels en kreukels te gebruiken. Als dat er toch in zit kan je ook hier met je belichting de achtergrond donkerder maken waardoor deze kreukels minder opvallen.

Poseren van het model:
Dat kan je ook weer volledig zelf in de hand hebben en zoals ik laat zien in de bijgevoegde foto’s kan je dat op verschillende manieren doen.
Als je een model recht in de camera laat kijken kan je het beste het licht niet helemaal van opzij laten komen maar ongeveer de 45 graden die ik eerder heb aangegeven. Je kan ook het model naar de zijkant laten kijken en dan is het wel een goede optie om het licht van opzij te laten komen.

Ik heb hier een voorbeeld van Yvo die toevallig eens voor de camera stond met een 1 licht setup en dat is wel een voorbeeld van een low key portret.
Body parts in Art 1 DSC_0122 yvo-

Photo 27-10-14 20 00 03

Om diafragma en sluitertijd in te kunnen stellen is het dus handig op Manueel in te stellen.
Als je een flitser hebt die je van de camera kan bedienen kan je zelfs met hogere sluitertijden fotograferen soms wel tot 1/4000 (of nog sneller) waardoor de achtergrond echt helemaal zwart wordt. Dan maakt het diafragma meestal niet meer uit en kan je nog meer spelen met scherpte diepte in je portret.
Vergeet bij een portret niet dat er een ding is dat je absoluut scherp in beeld moet hebben en dat is het oog van het model dat het dichtst bij de lens is (als stelregel). Ogen spreken in een portret en dat trekt dus ook alle aandacht zeker als het echt scherp is gefotografeerd.

Experimenteren:
Om hier eens mee te experimenteren hoef je trouwens niet dure flitsers en afstand bedieningen te hebben.
Neem een mooie dag en laat je model bij een raam poseren waarbij het raam van de aan linker of rechter kant van het model en de camera is.
Doe de gordijnen dan dicht tot je een dunne lijn van licht overhoudt. Deze dunne strook licht moet dan zo op je model vallen dat het deel van je model belicht dat je wilt laten zien en je zal zien dat er ook een sterk contrast ontstaat.
Datzelfde kan je ook doen door een lichtbron in een kamer naast je te zetten en dan de deur gebruiken om de hoeveelheid licht te regelen.
Het is wel zaak om dan wat afstand naar de achtergrond te hebben zodat het licht dat binnenvalt niet op de achtergrond valt. Je bent dan wel wat beperkter in je instellingen omdat je het licht van buiten niet in sterkte kan regelen. Wel een voordeel is het kiezen van een groot diafragma met een snelle sluitertijd omdat je immers geen rekening hoeft te houden met je synchronisatie snelheid van camera en flitser.
We hebben ook gezien dat je met een flitser op de camera en een kleine reflector ook leuke effecten kan krijgen in deze vorm van fotografie. Richt je flitser ongeveer 45 naar links of rechts van je model. Zet hem op de maximale Tele stand. En hou dan een kleine reflector zodanig dat er iets van het licht wordt weerkaatst naar het model. Dat beetje licht is voldoende voor low key. Als je dat in een kleine kamer doet of dicht bij een wand staat moet je zorgen dat je niet de hele muur als reflector gebruikt. Scherm het licht richting de muur af met een stuk zwart papier.

Nog even een toevoeging over modellen met een bril en flitsen.
In principe is daar een stelregel zorg dat je niet direct via de bril met je camera in het licht kijkt. Plaats je model onder een hoek met zijn of haar bril waarmee je het licht laat weerkaatsen in een andere richting. Dat kan door bijvoorbeeld je model de kin iets naar beneden toelaten doen.

Ik hoop dat jullie hier wat me kunnen en ik zie graag jullie werk ergens op het internet terug.
Groetjes,
Jantheo

No comments yet

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: