Skip to content

Modellen in de fotografie.

 

Met dit onderwerp denk je dan vaak aan die jeugdige dames die net komen kijken , vaak net iets te dun, op de cover van een modeblad maar dat is duidelijk niet het juiste beeld.

Dochter Dochter

Een model is een persoon die je voor de camera hebt. Dat kan die karakter volle zongebruinde italaanse opa zijn die op een bankje in Italie voor je gaat poseren. Het kan ook je dochterje van vijf zijn die je met een speciaal idee op de foto zet.

In al deze gevallen kan je natuurlijk gewoon foto’s maken en voor eigen gebruik in je portfolio hebben. Als je echter meer wilt of op zeker wilt gaan als je je foto’s bijvoorbeeld op het net publiceerd op een commerciele site. Dan is het verstandige om met deze modellen een modellen overeenkomst af te sluiten.
Hiervoor zijn verschillende vormen te bedenken. Binnen amateur kringen worden de TFCD of TFF veel gebruikt en een enkele keer als er commerciele zaken bij komen kijken een contract waarin geld ook een belangrijke rol speelt.
Wat houdt dat nu in:
TFF= Time For Foto.
Wat zoveel zegt als dat het model haar tijd geeft en in ruil daarvan een print van een foto van de shoot. Bepaald kan dan ook nog worden wat voor voorwaarden hoeveel foto’s en mogelijk digitale bestanden. Ook wordt hierin bepaald binnen welke limieten een foto gebruikt mag worden. Bijvoorbeeld alleen voor eigen gebruik in een persoonlijke portefolio, op papier of op het web. Dat is dan vaak voor zowel model als voor de fotograaf.
TFCD= Time For CD Dit is eigenlijk hetzelfde als TFF alleen nu worden de foto’s digitaal aangeleverd op een CD hierbij wordt de resolutie vaan aangegeven. Als voorbeeld een foto in hi-res minimale resolutie van 3000 pixels en een aantal in een kleinere resolutie bijvoorbeel 1080 pixels.
Als foto’s die genomen hebt onder deze contract vormen, na verloop van tijd commercieel gaat gebruiken moet je daar op letten en het model contacten of het gebruik voor dat commerciele doel is toegestaan. Leg dit altijd vast in een bevestigende overeenkomst tussen alle partijen.

Als je foto’s gaat zetten op sites als iStock-photo en andere “micro” stock sites moet je er van uitgaan dat alle foto’s waar mensen herkenbaar op staan voorzien moeten zijn van een modellen contract. Deze moet voldoen aan de eisen van de Stockfotosite. Hou dit in de gaten als je dat van plan bent.

Dan is er een catagorie die betaald werk inhoudt hierbij bepaal je dus wat het model doet hoeveel de betaling is en wat er met de foto’s gedaan mag worden in de zin van publicatie.
Maar het belangrijkste in het hele verhaal is niet dat papiertje maar het fotograferen.

Mulan en Dochter Mulan en Dochter

Creatief bezig zijn met mensen voor de camere is moeilijk. Niet alleen moet je je camera kunnen beheersen maar nu moet je ook je model dat laten doen, wat het beeld neerzet waar je naar aan het zoeken bent.

 

Dat geeft het belangrijkste dan ook gelijk aan.

Wat wil je uitbeelden met deze modellenshoot….  Is dit een mode shoot waarbij je het geheel van kleding, style, makup en setting op zijn best neerzetten. Of heb je juist een model nodig die een in scene gezet plaatje van een boeren bedrijf moet af maken. Je kan best begrijpen dat de boeren scene niet een geposeerd mooi been als centrum hoeft te hebben. Nee eerder het harde werken op het land.
Bedenk dus van te voren wat je wilt bereiken. Laat je echter niet alleen binden door één gedachte. Dit klinkt heel tegensrtrijdig besef ik me, maar een boer in een landscene die zijn harige been laat zien alsof hij een mode model was geeft wel een heel andere blik op het geheel. Bovendien breng je zo fun in je fotoshoot waardoor de plaatjes waar je op aan het jagen bent waarschijnlijk veel beter lukken.

Ik weet niet hoe waar het is maar ik hoor regelmatig dat een fotoshoot eigenleijk pas begint als je denkt dat hij klaar is. Ga nog even verder nadat je het verwachtte patroon denkt te hebben. Herhaal eens wat dingen en je zult merken dat jij en het model op elkaar ingespeeld zijn geraakt en de foto’s daardoor beter zullen lukken….

Belichting en andere technische aspecten ga ik hier (nog) niet aan beginnen voordat ik zelf wat ervaring heb op gedaan….

Want dat is wat ik graag wil gaan doen voor een volgende photowalk.
Heb je zin om mee te gaan lekker modellen fotgraferen waarschijnlijk wordt het thema “Sportief”

Groetjes,
Jantheo

MAIL ME

Werken met modellen (29-09-2009)
Hallo Allemaal,
In het licht van de komende modellenshoot ben ik eens in de achtergrond gedoken over het fotograferen van modellen.
Hierbij moeten we niet vergeten dat iedereen die je voor een camera zet gezien kan worden als een model.
Wat zoveel betekend dat ook Oma die je netjes op de foto wilt zetten tijdens haar 80’ste verjaardag een model is.
Dat geeft ook gelijk het eerste en heel belangrijk punt. Je werkt met mensen en die moet je dus ook als zodanig behandelen.
Loop niet over de modellen alsof het objecten zijn want dan kan je beter productfotografie gaan doen. Daar kan je mee doen wat je wilt en hoef je niet aardig te zijn.
Aardig zijn betekend dat je kan wel kan laten zien wat je wilt maar een praatje en gewoon overleg brengt je heel veel verder dan een bevel.
Als iets niet lukt zoals jij dat wilt ga, in plaats van te drammen om die look of juist die glimlach, met een omweg naar je doel werken. Zoiets heeft een reden en daar kan je letterlijk omheen werken.
Een model kan zenuwachtig zijn van jouw als nieuw en onwennig voor haar en omgekeerd. Door dan eerst een paar andere wat algemenere plaatjes te maken groeit het wederzijdse vertrouwen en kan je waarschijnlijk veel beter tot je doel komen dan door dat gelijk te willen.
Verlies echter niet je doel uit het oog. Dat betekend natuurlijk wel dat je van te voren een doel moet hebben.
Foto’s maken van mooie mensen is heel leuk maar wat dan…. Staat leuk in je portfolio… (of op de harde schijf van de computer????…..)
De modellenshoot heeft het thema Sportief en daarom kan je bijvoorbeeld denken aan ik wil foto’s gaan maken met het idee van een “Sports-illustrated cover” of juist meer het idee van een “portret van een sporter” en wat te denken van een “sportieve mode” shoot. Dat kan je allemaal nemen als thema’s en waarschijnlijk nog wel een paar honderd meer ideeën.
Neem voor jezelf het idee en werk het uit in wat voor gevoel de eindresultaten voor je moeten hebben.
Wil je een fashion look maken of juist dat van de persoon op straat. Neem de tijd hiervoor en zet iets op papier dat helpt vaak al een hoop.

Hoe ga je dit nu bereiken.
Ik heb voor deze shoot een miljoen ideeën maar eigenlijk valt het nog niet op zijn plaats.
Voor mij is het belangrijkste wel duidelijk ik wil leren hoe ik met flitsapparatuur te werk kan gaan en daarmee leuke foto’s maken in of in een Strobist stijl of in een studio stijl.
Het thema “sportief” kan in vele manieren worden uitgelegd ik wil meer gaan naar de mens voor de camera. De look voor mij zal zijn sportief alledaags.
Hierbij wil ik voor de modellen foto’s gaan maken die aangeven wat de modellen kunnen in de vorm van zich inleven in een rol.
Niet poseren maar acteren.
Met deze aanpak hoop ik dat ik voor het model het beste uit hem/haar kan halen met een goede leerschool voor mij met het werken met strobist stijl fotografie.
Ga op de shoot zelf even zitten en bespreek je ideeën met het model geef aan waar je naar toe wilt en hoe je dat denkt te bereiken. Laat hierin wel ruimte voor het model. Het model is ook iemand die met zijn/haar wek/hobby bezig is en daar ook de ervaringen en ideeën in heeft. Probeer wel de regie te houden om zo de richting niet te verliezen.
Alles wat je met een modellen/portret shoot doet kan je weer op andere plaatsen helpen om verder te komen.
En als Oma 90 wordt heb je zoveel ervaring en bagage dat je met de middelen die er zijn een perfecte foto maken.

Boven alle ideeën zou ik willen zeggen geniet van wat je aan het doen bent.

Dat ga ik zeker doen (geef je op er is nog plaats met een mailtje naar MAILME)
Jantheo

Kinderen voor de camera,  (06-10-2009)

 
Kinderen voor de camera

Kinderen voor de camera

Nadat deze jongen een dracula gebitje gekregen had kwam hij in zijn rol en bleef hij daarin.
Toen ik aangaf wel wat foto’s te willen maken werd hij nog serieuzer en kwam de ketchup te voorschijn.
Dit maakte het natuurlijk voor mij erg gemakkelijk in de zin dat ik alleen wat moest opbouwen naar het fotograferen en hij zelf het enthausiasme had om de motivatie hoog te houden.
Dit is ook een van de belangrijkste dingen in het fotograferen met kinderen.
Ik had geluk al een paar uur om de tafel te hebben gezeten en naar deze kleine fotoshoot toe te werken.
Als je dat niet hebt is het belangrijk om de tijd te nemen voor een fotoshoot met kinderen.
Plan een kennismaking voor de fotoshoot aan.
Laat zien wat je van plan bent en als er een bepaald thema is zorg dat je langzaam het kind aan de camera laat wennen en door feedback te geven het opbouwt naar een echte foto-shoot die daardoor ook minder lang kan zijn.
Voor de foto zelf heb ik express de belichting hard en schaduwrijk gemaakt om het dramatische in de foto te krijgen.

 

Het gezicht was echter ook in duisternis gehuld en die heb ik iets gecorrigeerd naar het lichtere.
Een flitser en een witte achterwand was alles wat voor deze nodig was.
Opstelling was eenvoudig . De flitser lag op een lage tafel om zo het effect van de schaduwen te verkrijgen. Wel moest ik daardoor oppassen dat de schaduw van de handen niet extra zwarte vlekken in het gezicht maakte wat je pas ziet als je geklikt hebt.
Ik ga nog verder experimenteren met flits fotografie zoals in de Strobist stijl die ook bij modellenfotografie goed toe te passen is.
Lekker blijven fotograferen en tot snel.
Jantheo

Modellen Foto-shoot 25-10-2009
Hoi Allemaal,
Zondag 25-10 hebben we een zeer geslaagde photowalk Modellen foto-shoot gehad in Amsterdam.
Het pand was heel mooi en we hebben leuke plaatsen in het gebouw gevonden om mooie foto’s te maken. Uiteraard waren de modellen helemaal super en voorzien van visagie door kundige visagisten.
De dag begon om half elf en de modellen werden gelijk door de visagie apart genomen terwijl de fotografen de locatie door zijn gegaan op zoek naar mooie plekken.
Iedereen was het er over eens dat de trap met de mooie raampartij het beste was om zonder flits te werken. Maar er waren ook andere leuke opties te vinden. Zelfs een die een wat modernere uitstraling gaf in dit toch monumentale pand.
Het was een gezelschap waar de fotografen van allerlei ervaringniveaus waren en duidelijk met verschillende creativiteit en dat maakte dat we allemaal van elkaar konden leren.
De zon was populair want als die een minuutje de tijd nam om door de prachtige grote ramen te schijnen hoorde je gelijk “Snel de zon is er. Het geklik van de fotocamera’s was dan bijna oorverdovend maar wel met de beste belichting want er gaat niets boven mooi zonlicht voor een mooie foto belichting.
Daar voor mij was het eerste punt waar ik even een stapje in de leerschool moest maken want als je de camera op manual hebt staan moet je snel schakelen om de belichting bij te stellen en heb ik wat shots gemist.
Mijn tweede leerpunt  vond ik pas bij het terug zien van de foto’s op een groot scherm. Toe bleek dat ik het beste het diafragma met rust kon laten en op een wat kleiner diafragma kan blijven fotograferen (3-4 of zelfs hoger als de belichting dat toe laat.)
Want ook al waren de foto’s met diafragma 1.8 goed in het totaal was alleen de focus dan niet altijd daar waar je deze het liefste zou willen zien (bijvoorbeeld op het oog van het model dat het dichtste bij de camera is wat wel het mooiste zou zijn.)
De modellen zijn continue in beweging na een klik de volgende pose. Dus voor mij was dat soms net te snel met de veranderende instellingen een stukje camera ervaring die moet groeien door HEEEeeeeeeelllll veel te oefenen.
Ik was niet de enige die wat te leren had want, omdat er veel fotografen tegelijk bezig waren, op sommige momenten, was het voor de modellen wel even wennen.
Naar wie moesten ze nu kijken en van wie kregen ze aanwijzingen voor poses.
Al was dat soms lastig werkte het zich wel uit. De creativiteit van de modellen werd ten volle benut en de fotografen hadden waar ze dat zagen de kans om een bepaalde pose te vragen.
Het advies was dat het model zich op één fotograaf moest concentreren voor een paar foto’s en dan wel kon veranderen want het is natuurlijk onmogelijk om tijdens een pose op alle fotografen te letten. Iets dat zeker niet onbekend was bij de modellen, maar zo’n tip was net even het zetje waar iedereen zijn voordeel mee kon doen.
Ik had de gelegenheid met één model even wat meer te werken, dat bracht voor mij meer de rust dat ik even de tijd had om de instellingen te proberen en de beste daar van te gebruiken. Iets wat ik gelijk aan de resultaten kon zien. Ook had het model zelf de nodige ideeën waar een paar hele creatieve plaatjes uit zijn gekomen. Met deze foto’s kan ik met een relatief kleine nabewerking een beeld neer zetten dat zo in een theater als acteer kunst had gekund iets dat ik erg sterk vond en waardoor het werken met dit model nog even leuker werd.
Tijdens de lunch hebben we om de tafel lekker zitten praten en de visagisten hebben verteld dat zij een opleiding tot visagist doen van een klein jaar, waarin ze uiteindelijk voor bruiden, theater, film en foto (en andere gelegenheden) de visagie kunnen gaan doen en dat ze graag aan dit soort projecten helpen om hun portfolio uit te breiden. Voor iedereen die dus serieus met een modellen fotoshoot bezig gaat loont het de moeite om eens te vragen of visagisten in opleiding willen helpen. Zij willen graag de ervaring op doen en kunnen met de foto’s hun portfolio uitbreiden.
De modellen gaven aan dat er strenge eisen gelden voor inschrijvingen bij modellen bureaus. Als deze bureaus ze niet in hun modellen pakket vonden passen gaan de modellen vaak freelance aan het werk. Ook gebeurt het dat modellen op andere projecten voor modellen bureaus zitten en niet zo veel foto’s voor hun portfolio krijgen tijdens hun normale modellen werk. Dan geeft een gelegenheid om freelance met een fotoshoot bezig te zijn natuurlijk de mogelijkheid om een leuke portfolio update te hebben. In dit dus ook alleen maar positief geluid.
– Ik zal zodra ik de bewerkingen heb gedaan wat van de foto’s in de foto pagina toevoegen. –
Al met al een leerzame dag waarin we mooie modellen op de foto hebben mogen zetten en nog meer geleerd hebben van de fotografie van modellen.
Bedankt alle deelnemers modellen en visagisten voor de gezellige sfeer en samenwerking,
Jantheo

Portret fotografie Basis belichting en truc om zonder flits hetzelfde effect te krijgen. 03-11-2009

Basis in de portret fotografie.
Ondanks dat ik nu een te gekke modellenshoot heb gedaan besefte ik me dat ik ook eens verder moest kijken in de basis van het belichten.
Wat moet je nu doen om een goed uitgelicht portret te maken met één flitser. Dit omdat dat we vaak maar een flitser thuis hebben liggen.
Maar ook als je die niet hebt en alleen een compact camera hebt staan er hier wat tips om dezelfde basis belichting toe te passen zonder flitsapparatuur voor mooie portretten.

Ten eerste een standaard, De Rembrand belichting.
Deze belichting is herkenbaar aan een driehoekige schaduw op de jukbeenderen van het model.
Hoe je het ook bekijkt zal de flitser los van de camera moeten kunnen dus investeer in een remote trigger of een kabel om dat mogelijk te maken als je vaker portretten denkt te gaan doen met flitslicht.
Ook is het harde licht van een flitser niet het mooiste dus een paraplu of in ieder geval een diffuser aan te bevelen.
Hoe op te zetten.
Een 45 45 opstelling.
De flitser staat onder een hoek van 45 graden ten opzichte van de camera en ook onder 45 boven het model.
Zorg dat je de belichting goed instelt en afhankelijk van je doel kan je een ondiepe scherpte diepte nemen met een groot diafragma (klein getal) of voor een foto waarbij meer van de foto scherp is met een kleiner diafragma (groot getal)
Dit is wel een basis opstelling maar je zult merken dat de schaduw toch nog behoorlijk hard kan zijn. Om dit te verhelpen kan je een reflectiescherm aan de andere kant van het model zetten. (Een reflectie scherm betekend hier iets dat reflecteert, een groot wit vel papier, karton met aluminium folie, een stuk piepschuim of een “echt” reflectie scherm voor fotografie.
Dit is de basis en voor dit type belichting en hier kan je prima mee uit de voeten en experimenteren. Als je bedrevener bent kan je een stapje erbij doen en bijvoorbeeld in plaats van het reflectie scherm een vul licht gebruiken (Flitser op lage instelling)

Een andere standaard is, De Vlinder belichting:
Dit is een belichting waarbij je onder de neus van het model een vlinder-vormige schaduw ziet ontstaan.
Weer is het hier goed om een losse flitser te hebben al is met wat handigheid en een extra reflectiescherm ook te werken met een flitser op de camera die je omhoog kan richten.
Het doel is om het flitslicht van boven de camera onder een hoek van ongeveer 45 graden op je model te richten. Het kan gemakkelijk en als je het reflectiescherm boven je camera hangt (of iemand laat vasthouden. Laat dat onder ongeveer 45 het licht op je model weerkaatsen dus ook goed mogelijk om zonder remote of kabel het beperkt je bewegingsruimte wel iets.
Met deze belichting krijg je schaduwen van boven naar beneden op het gezicht van het model en dat kan natuurlijk wel hard lijken als je iemand hebt met een wat meet gezet gezicht.
De schaduwen van onderen wat ophelderen kan door een reflectie scherm onder het gezicht van het model te leggen (net buiten je fotokader) Hiermee haal je al een hoop van de schaduw op.

De derde standaard is de zij/hoek belichting:
Hierbij ga je voor een belichting waarbij de flits ongeveer op ooghoogte van het model staat onder een hoek van 90 graden ten opzichte van de camera.
Het model zit iets gedraaid naar het licht, zodanig dat het oor aan de lichtkant net niet meer zichtbaar is. Model in de richting van de camera laten kijken en daar heb je je basis. Op het gezicht van het model ontstaat nu een rijke schaduw die een portret karakter kan geven. Ook hier kan je ook kiezen de schaduwzijde iets bij te lichten met een reflector aan de schaduw kant.

Tip – Truc om zonder flitser een vergelijkbaar effect te krijgen.
Dit zijn de drie basis een licht portret belichtingen die je kan gebruiken en het grappige is dat je zelfs zonder flits hiermee kan experimenteren natuurlijk is het dan ook met point en shoot camera’s hele mooie portretten te maken. Neem overdag (Je hebt licht nodig) een mooi raam met niet te fel licht, waar je genoeg ruimte hebt om met een model en je fotoapparatuur uit de voeten kan. Ga met je rug naar het raam staan en blokker een stuk van het licht onder aan het raam. Laat het licht van boven meer op je model vallen en viola de vlinder belichting.
Zet nu het model zo neer dat ze van de zijkant belicht wordt en een zij belichting is daar.
De rembrand belichting is wat lastiger omdat je dan iets van het directe licht van het raam (onderkant) moet afschermen maar ook dat lukt met eenvoudige middelen als een stuk karton zorg wel dat het niet te licht is of een felle kleur heeft anders zie je dat in de reflectie in je portret terug.
In deze is het wel dat je door iets minder intens licht (op een bewolkte dag) misschien moet gaan naar een groter diafragma dus een wat meer scherpteverloop in je foto wat vele overigen in een portret mooi vinden.

Houding van het model:
Een belangrijke tip voor alle portret foto’s zorg dat je model actief zit.
Een zandzak onderuit op een stoel staat echt niet nooit mooi op een portret foto.
Rechtop, kin vooruit, globaal gezien de kin iets voor de buik. Het gezicht licht in de richting van het licht gedraaid (niet te veel en zeker niet bij de vlinder belichting)
Armen niet langs het lichaam bungelen maar actief. Het model kan bijvoorbeeld bij een vlinder belichting de reflector onder het gezicht omhoog houden. Maar armen over elkaar met de ellebogen vrij van het lichaam geeft de schouders iets meer actie. Natuurlijk is ieder model anders en moet je goed kijken wat je wil bereiken en hoe je daar het model in ziet.
De ogen van het model kunnen naar de camera gericht zijn of licht naast de camera afhankelijk van wat voor look je wilt bereiken.
Focussen doe je ook op de ogen. Zet als dat kan je toestel in spot focus. Maak een mooie compositie waarin alles in beeld is wat je wilt hebben vervolgens focus je op het oog dat het dichtst bij de camera is door de ontspanknop half in te drukken. Nu ga je weer naar je originele compositie terug, laat de ontspanknop niet los en gebruik geen zoom. Mooie compositie druk door zodat je de foto neemt.
Wat je nu gedaan hebt is de camera eerst verteld scherp te stellen op de ogen en vervolgens de foto weer op zijn mooiste compositie gemaakt, KLIK… scherpe ogen en mooie compositie.
Ik ben aan het kijken of ik een basis portret fotografie middag kan organiseren waarin we eerst het hierboven genoemde eens gaan zien in de praktijk en we met groepjes van 3 fotografen een stukje van de theorie gaan oefenen.

Als dit je leuk lijkt krabbel een mailtje naar me.
Lekker foto’s schieten,
Jantheo

Advertenties
3 reacties leave one →
  1. vivian permalink
    07/10/2009 18:22

    Sjieke foto!

    En……..ben supertrots op mijn dracula.
    Hij is superblij met deze foto.

    Groetjes uit Limboland

  2. 05/03/2010 12:10

    Hoi Jantheo,
    een van de beste tips die ik heb gehad over vrouwelijke modellen is ook een hele simpele. Fotografeer vrouwelijke modellen op hakken. Ook als je alleen het bovenste deel van een vrouwelijk model fotografeert. Door de hakken gaat de persoon anders staan en ziet het er beter uit.
    Geen hakken voorhanden? dan kan je een model vragen om haar benen te kruisen. Let er maar eens op bij het fotograferen van modellen.

    De foto’s zijn hier ook best mooi. ik vind vooral de chinese/japanse klederdracht interessant. (zoals de mulan en dochter) Daar moet ik eens wat mee gan doen… ik zie samurai, ninja, geisha etc… hmmm… schiet mij gelijk weer een andere in gedachten… ceremonie’s bijvoorbeeld een thee ceremonie…
    dracula verwacht ik natuurlijk op de fantasy fair… een zo prominent persoon mag daar natuurlijk niet ontbreken. 😀

  3. Ron Grootegoed permalink
    05/07/2010 10:48

    Hoi Jantheo,

    Kan je met vertellen in welk gebouw in Amsterdam je de fotoshoot hebt gedaan op 25-10-2009? En waar vind ik de foto’s?

    gr.Ron

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: